Tweede gezamenlijke open dag aan ‘Hogeschool Brabant’

Morgen organiseert de Hogeschool Brabant voor het eerst een tweede hogeschoolbrede open dag in één studiejaar. Het is tevens de laatste keer, want volgend jaar treedt de hogeschool alleen nog onder de ‘Avans-vlag’ naar buiten.
De Hogeschool Brabant en de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch werken nog onder de oude namen hun eigen voorlichtingsprogramma’s af vanwege de overgangsperiode waarin de twee instellingen verkeren. De knop wordt als het ware in twee fases omgedraaid. Op 1 januari werd ‘voorgeschakeld’ naar de nieuwe instellingsnaam en de nieuwe organisatiestructuur. Met ingang van het nieuwe studiejaar worden in de uitvoering alle seinen op groen gezet. In de tussenliggende periode wordt aan de ombouw gewerkt en komen oude en nieuwe elementen naast elkaar voor.
Voor de werving van nieuwe studenten gaat de knop in september om. Bij de IB-Groep, waar scholieren zich moeten aanmelden, staan de twee hogescholen nog onder oude naam te boek. Avans zelf wil dat ook, omdat er bij de buitenwacht een gewenning aan de nieuwe naam nodig is.

Aan de open dag van morgen doen alle faculteiten en locaties van de Hogeschool Brabant mee, behalve Academie St. Joost. Op de locatie van St. Joost aan de Beukenlaan presenteert wel de opleiding Communication & Multimedia Design zich, onderdeel van de Academie voor ICT & Management.
Dat de Hogeschool Brabant voor de tweede keer in één studiejaar een (nagenoeg) hogeschoolbrede open dag organiseert is nieuw. Tot nu toe was er alleen een gezamenlijke open dag in november, gevolgd door afzonderlijke open dagen en open avonden van de diverse faculteiten. De faculteiten zullen echter ophouden te bestaan. Vooruitlopend daarop zijn de aparte open dagen nu gebundeld. Wel vinden per opleiding of groep van opleidingen verspreid in het jaar kleinschalige activiteiten voor aspirant-studenten plaats, zoals meeloopdagen en open lessen. Voor de deeltijdopleidingen zijn drie open avonden voorzien.

De verwachtingen van de organisatoren voor morgen zijn hoog gespannen. Men heeft ingezet op het aantrekken van meer nieuwe studenten dan in de afgelopen jaren, toen de instroom van de Hogeschool Brabant achterbleef bij de rest van het hbo. Een open avond vorige week donderdag van de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch trok honderden scholieren meer dan was verwacht. (FG)