Veel studenten onverzekerd

De IB-Groep zou studenten moeten wijzen op het belang van verzekeringen. Die suggestie doet het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), nadat uit een klein onderzoek is gebleken dat studenten vaak niet verzekerd zijn.

Vorige week kwam in het nieuws dat er in Nederland 300.000 mensen onverzekerd zijn. Naar aanleiding daarvan kreeg het ISO telefoontjes van verontruste studenten. Ze bleken niet te weten of ze verzekerd zijn en ook niet hoe ze dat kunnen uitzoeken. Uit het onderzoek onder ruim honderd studenten in Utrecht, Amsterdam, Tilburg en Maastricht blijkt dat 27 procent geen WA verzekering (wettelijke aansprakelijkheid) heeft of dat niet weet. Voor de inboedelverzekering geldt een percentage van 37.
Een WA verzekering, die de student kan beschermen tegen hoge kosten bij een ongeval, zou door elke student moeten worden afgesloten, vindt het ISO. Daarbij verwijst de organisatie naar de recente brand in een studentenhuis in Maastricht. Maar ook bij stages zou het belang van verzekeringen groot zijn.
Het ISO wil daarom dat studenten bij aanvang van de studie worden geïnformeerd over het belang van goede verzekeringen. Het denkt aan de mogelijkheid dat de IBG een brochure over verzekeringen naar aankomende studenten stuurt. (OvB/HOP)