Aansluiting Avans-TU Eindhoven gestroomlijnd

Studenten van Avans Hogeschool die na hun bachelor verder willen studeren aan de TU Eindhoven kunnen straks via een gestroomlijnd schakelprogramma overstappen. Vandaag wordt een convenant tussen de beide instellingen ondertekend.
De TU voert overleg met het hbo in de regio over het stroomlijnen van de schakelprogramma’s. Door onderdelen al in het derde en vierde hbo-jaar in te bouwen, kunnen de programma’s worden bekort, en eventueel geheel opgaan in de hbo-route.
Universiteiten stellen aan afgestudeerde hbo’ers die zich voor een masterstudie melden vaak aanvullende eisen, omdat de bachelorfase aan de universiteit anders is opgebouwd dan de hbo-bachelor. Uit het verleden bestaan er al allerlei schakelprogramma’s, die als nadeel hadden dat hbo-instromers een extra tussenfase moesten doorlopen, die wel een jaar kon duren.
In de nieuwe bachelor-masterstructuur is het de bedoeling dat die doorstroming soepeler gaat lopen. Met de stroomlijning van schakelprogramma’s wordt dat bevorderd. (FG)