Aardbeving Marokko treft familie van studenten

Enkele studenten van Marokkaanse afkomst hebben familieleden verloren tijdens de aardbeving in Marokko, waarbij vorige week honderden mensen om het leven kwamen.
Op het moment van de aardbeving was een groep studenten International Business & Languages (IBL) uit Den Bosch voor een tiendaagse rondreis in Marokko. De groep was net uit het gebied vertrokken waar de schokken nog voelbaar waren, maar waar geen slachtoffers zijn gevallen. ‘We hadden eigenlijk helemaal niet in de gaten hoe ernstig de situatie op dat moment was’, vertelt studente Smahane Arghidi, die samen met haar studiegenoot Karima Frikh de reis heeft georganiseerd. ‘We hadden een erg druk programma en waren zo met de activiteiten bezig.’ Pas toen ze een paar dagen later weer in Nederland waren, beseften ze de omvang van de ramp.
Zelf hebben de twee studentes geen familie in het getroffen gebied wonen, maar de studenten die er wel familie hebben, kennen allemaal wel iemand die is omgekomen.
Vierdejaarsstudent IBL Hassan Elhaddouchi, die overigens niet mee op reis is geweest verloor vijf familieleden. ‘Dat is heel moeilijk’, zegt Hassan. ‘Je staat machteloos. Het enige wat je kunt doen is veel bellen, maar zelfs dat is soms lastig, omdat de verbindingen niet altijd even goed zijn.’ Maar hij is niet de enige, want van zijn acht studiegenoten van Marokkaanse afkomst, komen er vier uit het getroffen gebied en allemaal hebben ze wel een of meer familieleden of vrienden die de aardbeving niet hebben overleefd. (CB)