Avans Hogeschool Tilburg maakt zich op voor fungame

Van grondstof tot consument. Daar is het om te doen tijdens de fungame op dinsdag 13, woensdag 14 en donderdag 15 april aan Avans Hogeschool Tilburg.
Bij de fungame draait het om het inkopen van grondstoffen, het maken van een product en het uiteindelijk verkopen van het artikel. Het spel wordt gespeeld door alle studenten van Avans Hogeschool Tilburg, behalve degenen die aan het afstuderen zijn.
De negenhonderd studenten worden verdeeld in groepjes van vier. Deze teams worden onderverdeeld in twee soorten toeleveranciers, fabrikanten en dealers. Iedere groep krijgt een startkapitaal mee. De toeleveranciers moeten de grondstoffen kopen en deze weer doorverkopen aan de fabrikanten. Deze maken de producten en verkopen die weer door aan de dealers. Uiteindelijk zijn zij het die de artikelen aan de consumenten zullen moeten zien te slijten.
Tijdens het onderhandelen moeten de studenten ook rekening houden met regels en wetten, vandaar dat er een stand van de milieudienst en de overheid is. Een rijdende rechter rijdt rond om ruzies op te lossen. Voor de geldzaken zijn er stands van de fiscus en een bank. Ten slotte is er ook nog een engineering, waar octrooi kan worden aangevraagd voor eventuele nieuwe productontwikkelingen. En er is een marketingbureau waar begrotingen en voorspellingen kunnen worden ingekocht.
‘De emotie en actie zullen hoog oplopen in die drie dagen’, voorspelt Pim Fernig, bedenker van het spel. ‘Zeker de aula zal het zenuwcentrum van de fungame zijn.’ Fernig organiseerde het spel al eerder voor de heao in Breda. ‘Het is heel opzwepend. Iedereen is druk aan het onderhandelen en iedereen probeert dat natuurlijk voor een zo’n goed mogelijke prijs te doen.’
Voor de groepen met de hoogste winsten zijn er prijzen te winnen. Daarnaast worden ook de meest creatieve ideeën beloond.(KvdL)