Duaal traject voor OALT-docenten

Deze maand is een nieuwe opleiding voor OALT-docenten begonnen aan de PABO in Breda. De opleiding is bedoeld voor leerkrachten die opgeleid zijn voor onderwijs in de eigen taal aan allochtone kinderen. Zij kunnen met deze tweejarige duale opleiding een reguliere onderwijsbevoegdheid halen.

De overheid subsidieert niet langer het OALT-onderwijs, waardoor deze leerkrachten zonder werk dreigen te raken. Met de nieuwe opleiding, kunnen zij straks ‘gewoon’ onderwijzer worden. Dit verkorte traject wordt eenmalig aangeboden.
Om deel te mogen nemen aan de opleiding, moesten de OALT-leerkrachten een landelijk taalassessment doen. Uit deze regio zijn daar achttien docenten voor geslaagd.
De uitvoering en de organisatie van de duale opleiding voor OALT’ers heeft de PABO uitbesteed aan het Centrum Onderwijsontwikkeling van Avans Hogeschool, dat ook andere verkorte onderwijstrajecten voor de PABO verzorgt. (PM)