Een doolhof van stagewerk

Al het werk dat vierdejaarsstudenten Illustratieve en Grafische Vormgeving tijdens hun stage hebben gemaakt, wordt van 11 tot en met 18 maart tentoongesteld op het binnenplein van de Bossche kunstacademie.

In de periode van september tot en met december liepen 24 studenten stage bij reclamebureaus, kunstenaars, ontwerpbureaus of deden bijzondere opdrachten voor school.
Maarten Holland en Daan Mulder studenten Grafische Vormgeving, kregen de opdracht om van dat werk een tentoonstelling te maken.
‘We hadden drie ideeën, die we aan de studenten hebben voorgelegd’, zegt Daan Mulder. Nu wordt de tentoonstelling een combinatie van een doolhof en galerie. ‘Het doolhof is als het hoofd van een ontwerper met allemaal verschillende kamers en ideeën. Omdat het studenten van de academie zijn, moet het toch ook weer één geheel zijn. De bezoeker kan zich laten leiden, maar zijn keuze is vrij.’
Iedere student krijgt een of twee houten schotten. Bij Maarten en Daan hebben ze naar eigen keuze drie tot vier werken ingeleverd, die ze tijdens hun stage hebben gemaakt.’ Het is aan Daan en Maarten de compositie te bepalen.
Het tweetal heeft 250 euro gekregen van school. Daarvan moet niet alleen de tentoonstelling worden ingericht, maar ook affiches en flyers worden gemaakt. ‘Het is krap, maar het is een sport om met weinig middelen toch iets moois te maken’, zegt Daan. ‘In de praktijk gaat dat ook zo. Je krijgt een bepaald budget en daarbinnen heb je de vrijheid iets te creëren.’
Elk jaar is er een stagetentoonstelling, die andere studenten moet voorbereiden op de opleiding Illustratieve en Grafische Vormgeving. Ze weten wat ze dan ongeveer kunnen verwachten. Ook studenten uit Breda zijn uitgenodigd voor de tentoonstelling. ‘Zij kunnen dan zien hoe wij het hier doen. In Breda heet de opleiding namelijk Grafisch Ontwerpen, ongeveer dezelfde studie als in Den Bosch, maar met een andere invulling’, zegt Daan.
Voor wie de tentoonstelling moet missen, is er nog altijd een overzichtsboekje waarin de stagewerken van de studenten zijn opgenomen.
De tentoonstelling wordt donderdag 11 maart aan het einde van de middag geopend. Aansluitend is er een borrel. (CB)