Gebouw Verbeetenstraat niet in de verkoop

Het gebouw van Avans Hogeschool aan de Verbeetenstraat in Breda staat niet te koop. Dagblad BN/DeStem meldde vanmorgen, dat de hogeschool het gebouw ‘in de verkoop’ zou hebben ‘gegooid’.
Jan Janssen, als hoofd van de Faculitaire Dienst belast met het beheer van het vastgoed van Avans, weerspreekt het bericht. Het gebouw is niet te koop gezet, en er bestaan ook geen plannen om dat binnenkort te doen. Janssen kan zich voorstellen dat men in de war is met het belendende schoolgebouw aan de Dr. Struyckenstaat. Dat heeft tot voor kort als bijgebouw van de gezondheidszorgopleidingen dienst gedaan. Evenals enkele andere overbodig geworden Avansgebouwen in Breda en Etten-Leur, staat dat wel te koop.

De gemeente maakt zich druk om het voortbestaan van de gebouwen aan de Verbeetenstraat en de Dr. Struyckenstraat. Ze worden, aldus een woordvoerster, als ‘behoudenswaardig’ beschouwd. De gebouwen uit de jaren vijftig naar ontwerp van architect Bunnik staan niet op de rijksmonumentenlijst, maar wel op de nominatie om als gemeentelijk monument te worden aangemerkt. Voordat die procedure kan worden afgerond moet eerst een hoorzitting worden gehouden met de hogeschool.
Zolang de bouwwerken geen monumentstatus hebben, staat het bestemmingsplan ter plaatse sloop toe. De gemeente hoopt dat uit te sluiten. (FG)