Honderden studenten demonstreren in Amsterdam

Ongeveer 500 tot duizend studenten demonstreren deze middag in Amsterdam tegen de plannen van staatssecretaris Nijs, zoals een mogelijke verhoging van collegegelden.

De demonstranten dragen spandoeken mee met opschriften als ‘Stop de uitverkoop’ en ‘Weg met Nijs! Wij willen onderwijs’. Er wordt massaal gefloten op meegebrachte fluitjes. Verder verloopt de demonstratie rustig.
Vanaf twee uur liep de Dam vol met studenten, die luisterden naar sprekers en een rapper die de ‘Nijs-rap’ ten gehore bracht. Om kwart voor drie vertrok de menigte voor een demonstratieve tocht. Volgens de politie zijn er 500 demonstranten; de LSVb spreekt van duizend. De opkomst is beduidend minder dan de 10.000 demonstranten waar de organisatie op rekende.
De actie in Amsterdam is georganiseerd door het landelijk ‘Platform PuinHOOP’ en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb), die ageren tegen de voorstellen in de HOOP-nota van Nijs. Hierin wordt voorgesteld om te komen tot een differentiatie van collegegelden en strengere selectie aan de poort van hogescholen en universiteiten.
Om half vijf vanmiddag vindt er een afterparty plaats met eten, drinken en bands in het gekraakte pakhuis Afrika. (DR/GR)