LPF staat alleen met hoofddoekverbod

In de Tweede Kamer heeft de LPF gisteren van geen enkele andere fractie steun gekregen voor het voorstel om het dragen van hoofddoekjes door ambtenaren te verbieden. In de papieren editie van Skoop en Impuls die vandaag verschijnt neemt gastschrijfster Nora Kasrioui het op voor de ‘hoofddoekmeiden’.
Kasrioui, zelf moslima en draagster van de hoofddoek, rekent in de hogeschoolkrant af met het idee dat de doek staat voor onderdukking van de vrouw. Ze wijst erop dat de meeste moslimmeiden de doek uit vrije wil en om uiteenlopende persoonlijke redenen dragen: ‘Laat deze hoofddoekmeiden hun doek dragen, net zoals Jackie Kennedy, Audrey Hepburn, Grace Kelly, het Melkmeisje en het Meisje uit de zeventiende eeuw met de Parlemoerenoorbel de hoofddoek droegen…’

LPF-parlementariër Eerdmans probeerde gisteren de rest van de Kamer mee te krijgen in het voorstel de hoofddoek en andere religieuze uitingen voor alle ambtenaren te verbieden. De VVD-ers Geert Wilders en Ajaan Hirsi Ali hadden de laatste tijd meermalen hun instemming met zo’n verbod geuit. Maar tijdens het debat bleek de VVD-steun voor het plan bij monde van woordvoerster Laetitia Griffith als sneeuw voor de zon verdwenen. Ook het kabinet voelt er niets voor.

Enkele weken geleden werd de hoofddoekenkwestie rond Avans Hogeschool hoog opgespeeld door de LPF-jongerenorganisatie, de Jonge Fortuynisten. Die richtten via internet een spam-actie op de mailbox van Harry Koopman, voorzitter van de Raad van Bestuur van Avans. Zij namen het hem kwalijk, dat hij in januari omslag-/hoofddoeken, afkomstig uit het relatiegeschenkenkast van de voormalige Hogeschool Brabant, had uitgedeeld aan moslim-studentes, om hen ‘een hart onder de riem te steken’. (FG)