Onderzoek: hogeschoolgebouw goed geïsoleerd

De isolatie van het hogeschoolgebouw in Den Bosch is prima in orde. Dat is de conclusie van eerstejaarsstudenten Bouwkunde uit Den Bosch die onderzoek hebben gedaan naar de hoeveelheid warmte die verloren gaat.

Om hier achter te komen plaatsten ze verschillende sensoren aan de binnen- en buitenkant van het gebouw aan de Onderwijsboulevard. Joost Heijnen, één van de bouwkundestudenten, vertelt hoe dat in zijn werk ging. ‘Om de vijf seconden gaven de sensoren hun gemeten waarden door aan een machine die binnen in de gang stond. Die machine berekende het warmteverlies.’
Daarnaast moesten de studenten bijvoorbeeld het warmteverlies vergelijken bij verschillende temperaturen. Daar kwam uit dat het gebouw in verhouding niet meer warmte verliest naarmate het buiten kouder wordt.
Het gemiddelde energieverlies is 609 watt per seconde. Joost: ‘Dat is niet veel, want in ieder gebouw treedt warmteverlies op. Dit is een redelijk nieuw gebouw dat aan alle bouweisen voldoet. Waarschijnlijk hadden we bij een splinternieuw gebouw dezelfde uitslagen gekregen.’ (DP)