Plaats voor studenten CMV en SPH aan Deense hogeschool

Studenten Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Culturele & Maatschappelijke Vorming kunnen vanaf 1 september studeren en stage lopen in Denemarken.
Zij volgen zo’n twee maanden onderwijs aan het Odense Socialpaedagogiske Seminarium en lopen vier maanden stage.
Er is plek voor vier studenten, twee van Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) en twee van Culturele & Maatschappelijke Vorming (CMV). De studenten leren de beginselen van de Deense taal en krijgen een introductie op de Deense samenleving. Daarna gaan zij op stage bij kinderdagverblijven, culturele centra en wijk- en buurthuizen.
Een docent uit Denemarken bood de Nederlandse opleidingen een kant en klaar onderwijspakket aan. Zelfs de huisvesting is al geregeld. ‘Dat is bijzonder’, zegt Stefan van Teeffelen, CMV-docent uit Den Bosch. ‘Meestal blijven initiatieven tot internationalisering bij een kennismakingsgesprek.’ Of de Bossche opleidingen in de toekomst ook Deense studenten gaan ontvangen is nog niet bekend. In maart 2005 kan een tweede groep van zes studenten terecht aan de hogeschool in Odense. (MS)