Post van dertien instellingen stuk goedkoper

Waarschijnlijk besparen ze vele tonnen. Elf universiteiten (alleen de VU en Utrecht niet), Fontys Hogescholen en het Erasmus Medisch Centrum hebben hun post uitbesteed aan vier verschillende postbedrijven.

TPG Post is tegenwoordig niet meer de enige postbezorger. En dat biedt mogelijkheden. De betrokken onderwijsinstellingen hebben samen offertes aangevraagd en besparen nu vooral op niet-persoonsgebonden post: brieven aan alle studenten, medewerkers, abonnees van tijdschriften, enzovoorts. Die zendingen gaan niet meer via de TPG en dat zal leiden tot ‘beduidend lagere tarieven’. De post komt alleen een dag of twee later aan.

Hoeveel ze besparen, willen de instellingen niet zeggen (‘dan krijgen we een proces aan ons broek’, aldus een woordvoeder), maar reken even mee. De instellingen versturen bij elkaar circa negen miljoen poststukken per jaar. Als ze per zending een eurocent zouden besparen, dan zitten ze al op negentigduizend euro. Maar dat zou niet ‘beduidend’ zijn. Het zal dus wel vele tonnen schelen.
Paul Rullmann, collegelid van de TU Delft, heeft de overeenkomst namens alle deelnemers getekend. In de loop van 2005 gaan de instellingen kijken of ze hun gezamelijke postinkoop voortzetten. (BB/HOP