Schutte rapporteert maandag, hogescholen vandaag in conclaaf

De commissie Schutte, die in opdracht van staatssecetaris Nijs en de Tweede Kamer de ‘hbo-fraude’ heeft onderzocht, rapporteert maandag. Vandaag komen de meest betrokken hogescholen bijeen om zich te beraden.
Opzienbarende nieuwe feiten worden maandag niet verwacht. Voorzitter Schutte zelf liet zich onlangs ontvallen, dat de affaire hier en daar nogal is opgeblazen.
Dat neemt niet weg dat de commissie de vinger op diverse onregelmatigheden zal leggen die in het verleden bij de bekostiging van hogescholen, universiteiten en roc’s hebben plaatsgehad. Veel van die punten zijn de afgelopen twee jaar al publiekelijk aan de orde gesteld, maar het is mogelijk dat hier en daar nog nieuwe feiten aan het licht komen.
De hoger-onderwijs-nieuwssite ScienceGuide weet op voorhand al een paar conclusies van het onderzoek te noemen. Zo zouden aan de TU Eindhoven, de TU Twente en de universiteiten van Maastricht en Leiden geen onregelmatigheden zijn geconstateerd. De voormalige Hogeschool Alkmaar, nu onderdeel van InHolland, is volgens het bericht, anders dan men daar meende, nog niet klaar met de zaak. Ook het getouwtrek over de toelaatbaarheid van lesactiviteiten buiten de vestigingsplaats komt volgens ScienceGuide aan de orde.
Avans Hogeschool heeft rond dat laatste onderwerp een geschil met het ministerie, dat lesactiviteiten in Antwerpen vanuit de hogeschool in Breda niet wil bekostigen. (FG)