Studenten dieper in de schulden

Ook vorig jaar zijn studenten meer gaan lenen. Volgens een woordvoerster van de IB-Groep is er in 2003 ruim 5,3 miljoen euro voorgeschoten door de beurzenverstrekker.
Vorig jaar bleef het bedrag nog net onder de vijf miljoen euro. Met de studieschuld steeg ook het aantal beursgerechtigden; dat zijn er inmiddels 500.000. Die stonden in 2003 gemiddeld voor 5100 euro in het rood. Ter vergelijking: tot het einde van de jaren negentig bleef dat bedrag schommelen rond de 4000 euro.

De studiefinanciering is niet hoog: een uitwonende student krijgt een basisbeurs van 221 euro, en daar kan hij – als zijn ouders het niet te breed hebben – een aanvulling van 227 euro bij krijgen. Voor het door OCW berekende normbedrag van 693 euro valt er een gat van 245 euro en dat kan er dus bij worden geleend.
De studieschuld zal in de nabije toekomst vermoedelijk veel hoger worden. Vorig jaar zei staatssecretaris Nijs al dat de leenmogelijkheden van studenten moesten worden uitgebreid. Op die manier zou zij willen voorkomen dat studenten zich meer met een bijbaan bezighouden en minder met hun opleiding.

Het rijk heeft voor meer dan drie miljard euro aan studentenleningen uitstaan. (TdO/HOP)