Uiterlijk telt

Tachtig procent van de Tilburgse studenten denkt dat hun uiterlijk invloed heeft op hun carrière. Dat betekent niet dat ze makkelijk voor een cosmetische operatie kiezen. Zeven procent heeft zo’n operatie wel eens onder gaan.
Het weekblad Univers van de Universiteit van Tilburg enquêteerde honderd studenten. Vijfentwintig van hen zouden hun tanden laten bleken als ze er geld voor hadden en voor de keus zouden staan. Eenentwintig ondervraagden zouden niet terugschrikken voor liposuctie en twintig zouden zich laten ontharen door middel van een laserbehandeling. Andere ingrepen zoals ogen laseren, haartransplantatie en neuscorrectie zijn minder populair. Slecht drie ondervraagden zouden een borstvergroting overwegen.

Dat studenten hun uiterlijk belangrijk vinden, verbaast Alkeline van Lenning, docent sociologie, niet. Niet zo zeer omdat ze denken dat uiterlijk gelukkig maakt, maar omdat hun kansen op de arbeidsmarkt vergroot. ‘Uit onderzoek blijkt dat bij sollicitatiegesprekken de beslissing vaak al in drie seconden valt.’ (DR)