Commerciële activiteiten verder als ‘Avans+’

Hogeschool Brabant Bedrijfsopleidingen in Breda en Knowlegde Services in ‘s-Hertogenbosch gaan samen verder als ‘Avans+’ (spreek uit: ‘Avans plus’). Gisterenmiddag werd de nieuwe bv ten doop gehouden.
Avans+ opereert landelijk. Behalve in de Brabantse vestigingsplaatsen nemen klanten cursussen af in Utrecht en Amsterdam. De werving is daarop afgestemd. Om de nieuwe naam onder de aandacht te brengen worden de komende tijd tv-comercials via de STER uitgezonden. De thema’s van de reclameuitingen zijn ontleend aan teamsporten als hockey en waterpolo. Directeur Kees Hermes: ‘We willen daarmee begrippen communiceren als teamwork, scoren en plezier.’
Het beeldmerk van de nieuwe bv blijft dicht in de buurt van de ‘moedermaatschappij’, Avans Hogeschool. Het Avans-logo is uitgebreid met een plus-teken en de onderregel ‘hogeschool’ is vervangen door ‘improving professionals’. Alles in stemmig blauw.

Met de lancering van Avans+ is een einde gekomen aan een periode van elkaar snel opvolgende veranderingen en herstructureringen in de commerciële activiteiten van de Stichting Brabantse Hogescholen, inmiddels Avans Hogeschool. Dat is de verwachting van Hermes. ‘We willen voorlopig rust in de tent’, is zijn wens.
De afgelopen jaren waren dan ook turbulent. In 2000 werden aan de Hogeschool Brabant vier werkmaatschappijen opgericht binnen een holding. Vorig jaar werden de vier bv’s samengevoegd tot de huidige Hogeschool Brabant Bedrijfsopleidingen bv. In ‘s-Hertogenbosch werden de contractactiviteiten in 2002 voor het eerst in een aparte bv georganiseerd: ‘Hogeschool ‘s-Hertogenbosch Knowledge Services bv’.
De resultaten van de twee bv’s waren bescheiden. Hogeschool Brabant Bedrijfsopledingen bv had in 2002 een omzet van 12,5 miljoen euro en een netto winst van 200.000 euro. De Bossche bv boekte in haar eerste jaar verlies: 100.000 euro bij een omzet van 1,9 miljoen euro. (FG)