Economie is uit, media en verzorging zijn in

Economische studies in het hbo trekken dit jaar opnieuw minder studenten. Gezondheid zit in de lift, net als journalistiek. Dat blijkt uit de voorlopige aanmeldingscijfers van de Informatie Beheer Groep.
De cijfers van de IBG geven een indicatie van de uiteindelijke verdeling, maar niets ligt vast. De uiteindelijke studentenaantallen kunnen nog verschuiven. Toch tekenen enkele trends zich af. Economie is uit, media en verzorging zijn in.

Zo zien we media & entertainment management met maar liefst 53 procent stijgen ten opzichte van de vooraanmeldingen vorig jaar. Ook journalistiek, maatschappelijk werk, de opleiding tot verpleegkundige en ‘hbo biologie en medisch laboratoriumonderzoek’ trekken op dit moment ongeveer tien tot vijftien procent meer studenten dan op hetzelfde moment vorig jaar. Kennelijk zien scholieren een zonnige toekomst in de medische beroepen, waar al jaren personeelstekorten zijn. De aantrekkingskracht van de media is sterker dan ooit, ondanks de slechte arbeidsvooruitzichten.
Dit in schril contrast tot bijvoorbeeld commerciële economie, personeel & arbeid en international business. Die studies trekken ongeveer twintig tot dertig procent minder studenten. Ook informatica daalt nog steeds, op dit moment met een kwart. Dat zijn allemaal studies die een paar jaar geleden onevenredig hard groeiden.

In totaal hebben zich in het hbo op dit moment 1,2 procent minder studenten dan een jaar geleden aangemeld. Dat is niet verbazingwekkend. Al jarenlang maken aankomende studenten steeds later hun keuze. Aan de universiteiten bedraagt die daling op dit moment 0,9 procent. (BB/HOP)