Gamma eindelijk binnen de begroting

De Faculteit Gamma in Breda is vorig jaar voor het eerst sinds jaren binnen de begroting gebleven. Dat heeft de faculteit te danken aan een grondige reorganisatie, waarbij tientallen werknemers de academie verlieten.

Gamma begon twee jaar geleden met een reorganisatie, die tot januari 2005 moest duren. Reden hiervoor was een structureel begrotingstekort door hoge personeelslasten. Nu de faculteit in 2003 netjes binnen de begroting bleef, stopt de reorganisatie al per 1 september. Fase 2 van de faculteitsreorganisatie, waarin gedwongen ontslagen niet uitgesloten waren, hoeft nu niet in werking te treden.
Vanaf volgend schooljaar valt Gamma wel onder de algemene reorganisatie van Avans Hogeschool, maar ook daarvoor vinden geen gedwongen ontslagen plaats.
Faculteitsdirecteur Ria Wijnen vindt dat de faculteit trots mag zijn op het behaalde resultaat, maar moeiteloos ging het niet. ‘Het vertrek van een aantal collega’s is pijnlijk geweest. Vervolgens moest hetzelfde werk of soms zelfs meer werk door minder mensen worden gedaan met als gevolg toenemende werkdruk’, schrijft zij in de brief die ze op 6 april aan alle Gamma-medewerkers stuurde.
Ook schrijft zij over ‘onrust in de organisatie’. ‘Desondanks was/is de reorganisatie een noodzakelijk proces om Gamma en haar onderdelen financieel gezond te maken en daardoor te kunnen overleven.’ (PM)