Hitte techniekhal te lijf met jaloezieën

Al jaren regent het in de zomer klachten over de tropische temperaturen in de techniekhal van Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch. En dat terwijl door relatief goedkope en eenvoudige ingrepen de temperatuur omlaag gebracht kan worden, zeggen vierdejaarsstudenten Werktuigbouwkunde Nout Reichgelt en Robbert Jans.
Zij hebben een onderzoek gedaan naar het klimaat in de A gang, ofwel de techniekhal.
Vooral in het midden van de gang waar de studieruimtes zijn gehuisvest, kan het kwik flink stijgen. Grote boosdoener is de lichtstraat, het doorzichtige kunststofdak, waar te veel zonlicht door naar binnen komt, zegt Jans. Zonwering zoals aluminium jaloezieën of screens kunnen de temperatuur omlaag brengen.
De kosten hiervoor zijn ongeveer 25.000 euro. ‘Het kost inderdaad wat, maar het is in ieder geval goedkoper dan een koelinstallatie van ongeveer 150.000 euro.’
Ook de installatie voor toevoer van verse lucht is niet al te best. Jans: ‘Verse lucht wordt langs het dak, dat zomers wel zestig graden Celsius kan worden, naar binnen gezogen. Als het rooster een paar meter omhoog zou worden verplaatst, dan komt er wat meer normale buitenlucht naar binnen.’
Het probleem van hoge temperaturen speelt ook in lokaal A S23, het practicumlokaal voor energietechniek. Daar zijn de tropische temperaturen in de zomer te wijten aan de stalen roldeur. ‘Zelfs in de winter als het buiten nul graden is en de zon schijnt, kan de deur wel veertig graden Celsius worden. In de winter is dat een welkome kachel, maar in de zomer brand je je vingers eraan.’ Een andere deur van bijvoorbeeld kunststof kan soelaas bieden, zeggen de studenten.
Ze vinden dat het tijd wordt dat het slechte klimaat in dit deel van het gebouw wordt aangepakt. Het is niet alleen een aanslag op de productiviteit, ook zijn er in de zomer minder geschikte lokalen beschikbaar, waar studenten kunnen werken. ‘Dat is toch zonde.’ Hun hoop is gericht op de commissie die de verbouwing van Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch voor haar rekening neemt. (CB)