‘Ik ben gehacked’

Twee websites van Bob de Groot, medewerker bij Technische Informatica (TI) in Den Bosch zijn gehacked. Dat bleek vanochtend. Revanche op de 1 april-grappenmaker van vorig jaar.

Wie sinds vanochtend www.bobdegroot.nl vanaf een computer van de hogeschool in Den Bosch opvraagt, krijgt op het scherm een foto van tientallen weedplanten die goed gedijen onder warme lampen. Op de site www.bobdegroot.nl/telmachines verschijnen getekende poppetjes met bouwhelmen (in casu Bob de Bouwer). Zijn e-mailadres is daar veranderd in: bouwfraude@bobdegroot.nl.

Om tien uur vanochtend ontdekte De Groot deze daad. ‘Ik ben gehacked’, riep hij tegen collega’s tijdens de pauze in de personeelskamer. Om kwart voor twaalf werd hij via een mailtje (dat al het personeel van de Academie voor Industrie & Informatica ontving) uit zijn lijden verlost: 1 april.
Vorig jaar liep het personeel van de academie massaal in een grap die door De Groot was opgezet. Docenten moesten aangeven hoeveel vierkante meter archiefruimte zij wilden in het kader van de activiteit gerelateerde werkplekken. Op 1 april 2003 prijkten vele gele briefjes op de deuren.

René van der Burgt en Jeroen Groenemans, ict-beheerders van de academie, namen samen met een aantal docenten wraak. Zij hackten de twee websites en plaatsten de foto en tekeningen en veranderden sommige gegevens. Maar zij deden dat op zo’n manier dat dit alleen zichtbaar was als er ingelogd werd vanuit de hogeschool. Van buitenaf bleef de oorspronkelijke pagina zichtbaar.
De docent kan er achteraf om lachen. In een mailtje aan collega’s schrijft hij dat er vanmorgen enige paniek ontstond. ‘Zijn m’n websites gehackt? M’n wachtwoorden ontfutselt? M’n PC thuis gehacked? Welke TI-student moet ik van school trappen?’ Van meet af aan was duidelijk dat het om een 1 april grap ging, zegt hij desgevraagd. Hij was wel bang dat de grap te ver ging. ‘Ik vreesde dat mijn computer thuis gehacked was, waardoor privacygevoelige informatie, zoals mijn bankgegevens, op straat zou liggen.’

De docent is de laatste tijd in de publiciteit geweest vanwege zijn hobby: het verzamelen van mechanische telmachines. De foto met weedplanten is een verwijzing naar een project waarin hij planten in een computergestuurde omgeving kweekt. In werkelijkheid gaat het om tuinbonen en broccoli. (GR)