Lovensdijkstraat geen gevaar voor de gezondheid

Er is geen verband tussen de ziektes van zeventien medewerkers en de ioniserende straling in de ruimtes aan de Lovensdijkstraat 61/63 in Breda. Dat concludeert de Nuclear Research Group (NRG) in een onlangs verschenen onderzoeksrapport.
Om het stralingsniveau te bepalen, hield de NRG afgelopen november diverse metingen op de derde etage van de theorievleugel en de tweede etage van de labvleugel van het gebouw waar de Faculteit van Techniek en Natuur is gevestigd. Uit de metingen blijkt dat alle waarden onder het gemiddelde van werkplaatsen in Nederland liggen. Daarnaast vielen de gemeten radonconcentraties binnen de norm voor ‘gebouwen anders dan woningen’, zoals die in 1994 door Woon/Energie is vastgesteld.
De NRG hield het onderzoek nadat de Arbo Unie in het voorjaar van 2003 vaststelde dat in kantoorruimte 61.310 weliswaar het stralingsniveau onder de norm lag, maar dat het wel twee keer zo hoog was als mocht worden verwacht. Hierop adviseerde de Arbo Unie een vervolgonderzoek in te stellen.
Sinds de jaren negentig is bij 17 medewerkers van de locatie Lovensdijkstraat kanker geconstateerd. De Arbeidsinspectie eiste in 2002 dat de hogeschool een mogelijke relatie met de arbeidsomstandigheden zou onderzoeken. (KvdL)