LSVb kraakt rapport Schutte op voorhand

Het onderzoek van de commissie Schutte deugt niet. Nog voordat (vanmiddag) het rapport over de ‘hbo-fraude’ wordt gepubliceerd, weet de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) dat het mis is met de werkwijze en de bevindingen van het onderzoek, dat is ‘verworden tot een heksenjacht’.
De bond vindt het zonde van het geld. En dat niet alleen ‘Het is ook heel schadelijk voor instellingen en studenten’, laat LSVb-voorzitter Floris van Eijk in een persbericht weten. De commissie heeft zich volgens de LSVb niet aan de opdracht gehouden en heeft procedurele fouten gemaakt: ‘De Commissie Schutte had zich in haar onderzoek moeten richten op het bestrijden van fraude bij het inschrijven van (buitenlandse) studenten. In plaats daarvan heeft zij echter vooral gekeken naar de manier waarop instellingen de rijksbijdrage uitgeven.’
De LSVb constateert dat Schutte allerlei uitgaven die niet rechtstreeks besteed zijn aan een concrete ‘onderwijsprestatie’ heeft afgekeurd. Dus ook uitgaven voor studentenvoorzieningen als een noodfonds voor studenten, een studentencentrum of sportvoorzieningen. De bond is van mening dat ‘deze nauwe interpretatie van de bekostigingsregels, die aan de Commissie werd meegegeven door staatssecretaris Nijs, het onderwijsklimaat verziekt en studenten benadeelt’.
Eerder hebben universiteiten en hogescholen soortgelijke kritiek geuit. De kritici wezen erop dat het onderzoek zich moest beperken tot de inkomsten van de onderwijsinstellingen en zich niet met de uitgaven moest bemoeien. (FG)