Nijs overweegt excuses over afschaffing kort-hbo

Nijs overweegt excuses aan te bieden voor het verdwijnen van het kort-hbo. Dat zei de staatssecretaris tijdens het HOOP-debat afgelopen maandag. Op aandringen van het midden- en kleinbedrijf wil ze de korte opleidingen in ere herstellen.
Pikant detail is dat de kort-hbo-opleidingen juist onder haar voorganger en partijgenoot Loek Hermans zijn afgeschaft. Nu dringt MKB Nederland aan op herinvoering van het kort-hbo. En wie is er tegenwoordig voorzitter van MKB Nederland? Loek Hermans!

‘Een ridicule move’ , vindt Hans Uijterwijk, collegevoorzitter van de NHTV in Breda. Zijn hogeschool moest een succesvolle tweejarige toerismeopleiding sluiten en vertimmeren tot een vierjarige opleiding. ‘Dat heeft ons zo’n 150 duizend euro gekost. We hebben niets vergoed gekregen.’
Norbert Verbraak, voorzitter van de Fontys Hogescholen, is ‘verrast en blij’ met de omslag. Er is behoefte aan de korte hbo-opleidingen, meent hij. Fontys bood destijds music management en sport management aan en hij wil dat waarschijnlijk graag weer doen.
De HBO-raad is opvallend genoeg geen voorstander van kort-hbo. Die meent juist dat er ‘geen geweldige vraag’ is naar de afgestudeerden. ‘Als dat wel zo is, dan zijn we bereid erover te praten’, zegt een woordvoeder.

Nijs zou graag zien dat de afgestudeerden een ‘associate degree’ krijgen. Dat is Engels voor ‘diploma na een tweejarige hbo-opleiding’. Om het verwarrend te maken: in de Angelsaksische wereld kun je een ‘associate of arts degree’, ‘associate of science degree’, ‘associate of applied science degree’ en een ‘occupational degree’ halen. De eerste twee zijn diploma’s van een soort schakelprogramma’s: je kunt ermee instromen in universitaire bacheloropleidingen. De andere twee zijn sterker beroepsgericht.

De korte hbo-opleidingen speelden een rol in de zogeheten ‘hbo-fraude’. De bekostigingsregels rondom die opleidingen waren – zacht uitgedrukt – niet geheel zonder lucratieve mogelijkheden. (BB/HOP)