Schutte slaat Hogeschool Zeeland aan voor 11,8 miljoen

De ruim 1 miljoen euro, die Avans Hogeschool tenminste zou moeten terugbetalen, als de commissie Schutte haar zin krijgt, is nog niets vergeleken bij de claims die andere instellingen boven het hoofd hangt. Koploper is de kleine Hogeschool Zeeland, die niet minder dan 11,8 miljoen euro teveel zou hebben opgestreken.
De Zeeuwen gingen volgens de commissie in de fout met het jarenlang inschrijven van Duitse en Spaanse studenten, die nauwelijks of niet aan de hogeschool verbleven. Tussen 1996 en 2002 was daar 11.775.964 euro mee gemoeid.
Op de tweede plaats staat de Hogeschool van Amsterdam die 9,8 miljoen te veel zou hebben ontvangen. De Amsterdamse hogeschool werkte innig samen met het omstreden bureau Opleiding & Ontwikkeling (O&O) uit Breda, opgezet door (oud-)medewerkers van de Hogeschool Brabant. O&O ontwierp onder meer een caroussel van Vlaamse studenten, waaraan dankzij grilligheden in de bekostiging diverse hogescholen extra konden verdienen door ze ieder jaar aan een andere instelling in te schrijven.
Een andere deelnemer aan de caroussel, de Hogeschool van Utrecht, moet volgens Schutte 5,7 miljoen terugbetalen.
In totaal denkt Schutte 44 miljoen euro te kunnen terugvorderen van de hogescholen, 11 miljoen van het middelbaar beroepsonderwijs en 4 miljoen van de universiteiten.
Overigens kunnen de bedragen bij zes hogescholen en één mbo-instelling nog oplopen, als daar de vervolgonderzoeken doorgaan die Schutte voorstelt. Avans Hogeschool is een van die zes. Een zeer fors bedrag van ruim 8 miljoen euro is gemoeid met de inschrijving van studenten uit Vlaanderen, Duitsland, Frankrijk en Oost-Europa waar Schutte nog vraagtekens bij heeft. (FG)