Schutte wil nader onderzoek Avans Hogeschool

De commissie Schutte heeft een hard oordeel over de wijze waarop de Hogeschool Brabant in de jaren 1996 tot 2002 studenten voor bekostiging heeft opgevoerd. De commissie, die de ‘hbo-fraude’ moest onderzoeken, raadt de staatssecretaris aan, de hogeschool nader door haar accountants aan de tand te laten voelen.
De commissie heeft overwogen Avans Hogeschool aan te brengen bij het Openbaar Ministerie, maar heeft daar uiteindelijk van afgezien, omdat er ‘onzekerheden bestaan omtrent mogelijkheden tot strafrechtelijk optreden’.
De gedragingen van de Hogeschool Brabant die worden afgekeurd hebben betrekking op de inschrijving van studenten aan de Faculteit Economie & Management in Breda, aan de opleiding Technische Bedrijfskunde in Tilburg en op de inschrijving van buitenlandse studenten. Ook de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch en Hogeschool Zuyd zijn betrokken, omdat studenten die daar studeerden ten onrechte aan de Hogeschool Brabant zouden zijn ingeschreven.
Vanmiddag krijgen alle medewerkers van Avans Hogeschool een bericht per e-mail, waarin de Raad van Bestuur reageert op het rappoort. (FG)

Rapport commissie Schutte
(Meer nieuws volgt)