Ter Haar en Van Ling architecten renovatie gebouw hogeschool

Het Eindhovense architectenbureau Ter Haar Van Ling tekent voor de verbouwing van Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch. Medio juni vindt de presentatie plaats.

Bert ter Haar en Peer van Ling van het architectenbureau Ter Haar Van Ling zijn bezig met het voorlopig ontwerp van de renovatie van het hogeschoolgebouw aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch. Als architecten van bureau Lerou, dat niet meer bestaat, hebben zij het gebouw ruim tien jaar geleden zelf ontworpen. Het bedrijf HEVO Bouwmanagement blijft de renovatie coördineren.

Voor de verbouwing is door de Raad van bestuur 9,7 miljoen euro uitgetrokken. Volgens het laatste plan vallen de kosten hoger uit: 10,4 miljoen euro.
De verbouwing van de hogeschool voorziet onder meer in een aanpassing van de medewerkerskamers aan de voorzijde, de bouw van een Leer- en Innovatiecentrum (LIC) in het midden en een opknapbeurt van de begane grond (entree, atrium, kantine). De architecten moeten in de bestaande plannen kostenbesparingen zien te vinden, die aan de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad dienen voorgelegd te worden.

Een van de bezuinigingen, zo wordt geopperd, is de ruimte voor het LIC te beperken. Dit centrum (waarin honderden werkplekken voor studenten, een mediatheek en werkruimtes voor onderwijskundigen komen) omvat in de plannen het middelste gedeelte van het pand van de eerste tot en met de derde verdieping. Het niet inrichten van de hoogste verdieping voor het LIC zou een aanzienlijke besparing geven. ‘Maar als directie van het LIC willen we die derde verdieping erbij hebben’, zegt Marius Wijnakker, coördinator van de verbouwing en sinds 1 mei adjunct-directeur bij het LIC. ‘Maar als het nodig is, kunnen we de ruimtes zo inrichten dat ze behalve voor het LIC ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden.’

Het definitief ontwerp van de renovatie moet in september klaar zijn. In maart 2005 moet met de verbouwing zijn begonnen en die zal duren tot eind 2006. Het onderwijs binnen het gebouw gaat gewoon door. Wel wordt er gekeken om tijdelijk uit te kunnen wijken. ‘Er staan in het Paleiskwartier voldoende kantoren leeg’, oppert Wijnakker. Ook is er wellicht een mogelijkheid om ruimtes te gebruiken bij het Koning Willem 1 College naast de hogeschool. (GR)