Van der Hoeven zat in bestuur ‘sjoemelende’ hogeschool

Minister Van der Hoeven (Onderwijs) was tussen 1999 en 2002 bestuurslid van de Technische Hogeschool Rijswijk. Volgens de commissie Schutte streek deze instelling in de periode ten onrechte geld op, onder meer via de zogenoemde Antillenroute.
Als CDA-Kamerlid maakte Van der Hoeven deel uit van de Stichting Katholiek Hoger Onderwijs Zuid Holland. In die periode gaf de stichting groen licht aan de jaarrekeningen en jaarverslagen, zo meldt dagblad Trouw.

Collegevoorzitter Pim Breebaart van de Haagse Hogeschool – waarmee de TH Rijswijk op 1 januari 2003 fuseerde – ziet geen probleem. ‘Maria van der Hoeven maakte deel uit van een bestuur dat meteen een accountantsonderzoek instelde vanaf het moment dat er fouten gemaakt konden zijn met de bekostiging. Volgens mij heeft zij dus integer gehandeld.’

De commissie-Schutte onderzocht ‘onregelmatigheden’ in de bekostiging van hoger onderwijs en bve en heeft staatssecretaris Nijs voorgesteld om 2,3 miljoen euro terug te vorderen bij Rijswijk. Hoewel Breebaart vindt dat de onderzoekers goed werk hebben verricht, plaatst de bestuurder kanttekeningen bij de hoogte van het bedrag. Zo maakte ‘Rijswijk’ gebruik van de zogenaamde Antillenroute, waarbij vrijwel geen onderwijsprestatie is geleverd.
Breebaart was daarin vorige week helder in zijn commentaar: ‘Dat kan gewoon niet.’ Iets heel anders vindt hij de 1,8 miljoen euro die de TH in een zogenaamd ‘topjaar’ stak, dat niet in het opleidingsregister stond. ‘Dat is een grijs gebied.’

Van der Hoeven stapte in juni 2002 uit de bestuursstichting van de TH Rijswijk, nadat zij werd gevraagd onderwijsminister te worden in het kabinet Balkenende. (TdO/HOP)