Cruysen en Kooijmans doen gooi naar kampioenschap mountainbiken

Bas Cruysen en Ruud Kooijmans, tweedejaarsstudenten International Business & Languages in Den Bosch, doen zondag 6 juni mee aan het Nederlands Kampioenschap Mountainbike voor Studenten in Arnhem.

De wedstrijd vindt plaats in het stadspark Klarenbeek. Het is de achtste keer dat de wedstrijd wordt gehouden. Organisator is de sportstichting Thymos van de Wageningse Universiteit in samenwerking met de Stichting Berg tot Berg Race, die die dag tevens de Bergrace off the Road organiseert.
Naar verwachting zullen honderd studenten meedoen aan de Nederlandse kampioenschap mountainbiken. Alle studenten vanuit het wetenschappelijk en hoger beroeps onderwijs kunnen zich inschrijven. De wedstrijd staat onder auspiciën van de Stichting Studentensport Nederland (SSN).

Het Nederlands Kampioenschap Mountainbike voor Studenten is geen sinecure, zeggen de twee. ‘Het is 75 minuten in het rood gaan’, beklemtoont Kooijmans. ‘Zeg maar 75 minuten voluit gaan’, verduidelijkt hij. Cruysen: ‘Het is een parcours dat voornamelijk door de bossen loopt. Soms is er een klein stukje asfalt. Het is er heuvelachtig, dus veel klimmen en dalen. En er is een grote stenen trap waarover je omlaag moet.’ (GR)

Informatie over de wedstrijden: www.bergrace.nl
Zie ook artikel in Skoop nummer 17, dat volgende week donderdag verschijnt.