De Pak-Op ontmaskerd

Mini-ondernemers van Avans Hogeschool Breda bedachten een keukenhulpje en haalden daarmee BN/De Stem. Maar zo origineel bleek het product niet te zijn, het bestaat al tien jaar.

In de Pak-Op kun je een pak vla of yoghurt op z’n kop zetten waardoor het laatste beetje er vanzelf uitloopt. Een handig product, dacht mini-onderneming Challenge, die bestaat uit twaalf tweedejaarsstudenten Personeel & Arbeid. In een artikel in dagblad BN/De Stem werd de keukenhulp aangeprezen.
Maar zaterdag bleek in diezelfde krant dat de Pak-Op helemaal niet zo origineel is. Er waren die week reacties van lezers gekomen, die het product al kenden. De Pak-Op bestaat al tien jaar onder de naam Economic. ‘Een tik met de ouderwetse vlalikker en aftrek van studiepunten’, suggereerde een lezer van BN/De Stem.
Volgens student/mini-ondernemer Anasah van Tooren was bij de mini-onderneming bekend dat het product al bestond, maar het patent erop was verlopen. Niet alle mini-ondernemers zouden daarvan op de hoogte zijn gebracht.
Ben de Bree, docent P&A, meldt in hetzelfde artikel in BN/De Stem dat het niet zo erg is dat het product al bestaat, omdat productontwikkeling niet het belangrijkste onderdeel van een mini-onderneming is. ‘Het leren omgaan met een onderneming en wat daar bij komt kijken, vinden wij veel voornamer.’ (PM)