Dekker wil dat rijke corporaties meehelpen met oplossingen voor kamernood

Het schiet nog niet op met de extra investeringen voor studentenhuisvesting. Een jaar geleden nodigde studentenhuisvestingsvereniging Kences collega-corporaties uit om mee te bouwen aan studentenkamers. Mocht de vangst tegenvallen, dan zal minister Dekker (VROM) de organisaties daar op aanspreken.
Dat zei de bewindsvrouw vorige week tijdens de ‘werkconferentie studentenhuisvesting’. Dekker heeft de twintig grootste woningcorporaties in een brief gevraagd of ze bij kunnen springen bij de plannen van Kences, dat op korte termijn 12.000 studentenwoningen wil realiseren. In juni rapporteren de studentenhuisvesters hoeveel ‘collega’s’ hebben toegehapt. Los daarvan vindt Dekker dat de rijke woningcorporaties zich tot op heden te veel afzijdig houden bij het debat over de kamernood.
Overigens gaf Dekker nog een signaal af: huursubsidie voor onzelfstandige wooneenheden zit er niet in. Het zou de huurprijzen alleen maar opdrijven en daarnaast heeft VROM geen geld voor de actie. Bovendien zou het aantal studentenwoningen er volgens de bewindsvrouw nauwelijks door toenemen. Doorstroming blijft daarom het devies van de minister. Kences noemde het verstrekken van huursubsidie bij de presentatie van het plan nog essentieel.
Onlangs gaf Amsterdam drie studententhuisvesters – Rochdale, AWV en DUWO- groen licht en drie miljoen euro voor de bouw van 2400 studentenwoningen. (TdO/HOP)