Eureka-prijs voor Maarten van Rossem

Maarten van Rossem, bekend als Amerika-deskundige in actualiteitenprogramma’s, heeft dit jaar de NWO Oeuvreprijs in ontvangst genomen. Dat is één van de drie prestigieuze Eureka-prijzen.

Van Rossem is bijzonder hoogleraar geschiedenis aan de Universiteit Utrecht en was vier juni vorig jaar te gast als spreker tijdens een debat aan de toenmalige Hogeschool Brabant in Breda. Hij krijgt de prijs ‘omdat zijn grote kracht ligt in het populariseren van wetenschap en omdat hij dit al vele, vele jaren met een tomeloze energie, vol verve, met humor en met zichtbare overtuiging en vreugde doet’, aldus het juryrapport. Het levert hem 15 duizend euro en een Eureka-beeldje op.
De jury bestond uit bioloog Midas Dekkers, die vorig jaar de prijs won voor zijn boek De Larf, Salomon Kroonenberg (hoogleraar geologie aan de TU Delft), Margriet van der Heijden (wetenschapsjournalist), Aleid Rensen (oud-directeur van het Noorder Dierenpark Emmen) en Jacobine Geel (wetenschapsjournalist en televisieprogrammamaker).

De NWO-boekenprijs gaat dit jaar naar Chris van Esterik voor zijn boek ‘Een jongen van het dorp – Honderd jaar Ingen’, waarin hij vertelt hoe het Gelderse dorpje Ingen in de afgelopen eeuw is veranderd. Die prijs bedraagt 7500 euro en een Eureka-beeldje.
De winnaar van de derde Eureka-prijs, de Jos Withagen Mediaprijs, is dit jaar de ‘Wetenschapsquiz Junior’ van de VPRO geworden. Ook deze prijs levert 7500 euro op, plus het Eureka-beeldje. De jury noemt het jaarlijkse televisieprogramma voor kinderen tussen 8 en 12 jaar ‘aanstekelijk’ en ‘sprankelend’.

Tegelijk met de Eureka-prijzen werd ook de lezersprijs voor beste wetenschapsboek van 2003 van het blad Intermediair bekendgemaakt. De winnaar is het boek ‘Gegrepen door emoties – wat gezichten zeggen’ van de Amerikaanse psycholoog Paul Ekman. Drieduizend Intermediairlezers kozen uit 40 wetenschapsboeken. De winnaar ontvangt van Intermediair en een keten van grootstedelijke boekhandels een bedrag van 2500 euro en een plastiek. (BB/HOP)