Kim Toering nieuwe LSVb-voorzitter

Het is weer een meisje. Na een kort intermezzo met Floris van Eijk, die in januari de afgetreden Merijn de Jong verving, gaat Kim Toering (24) vanaf eind juni de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) aanvoeren.
Toering is een goede bekende van de LSVb. Ze was eindredacteur van het tweemaandelijkse ledenblad en van het Lustrumboek. Ze studeert Religie en Levensbeschouwing aan de Vrije Universiteit, en heeft een diploma van de School voor de Journalistiek in Utrecht. Behalve bij de LSVb heeft ze journalistieke ervaring opgedaan als redacteur bij lokale radio en televisie.
De algemene ledenvergadering koos verder sociologiestudent Gijs van Dijk als vice-voorzitter. Hij is actief in de opleidingscommissie aan de UvA. Enige hbo’er in het nieuwe bestuur is secretaris Ronald Schurer, student Maatschappelijk Werk & Dienstverlening aan de Hanzehogeschool Groningen. Hij was fractievoorzitter voor het Vooruitstrevend Overleg Studenten in de centrale medezeggenschapsraad, en is actief binnen de Groninger Studentenbond en in de lokale politiek.
Penningmeester wordt de Nijmeegse student Sociale Geografie Marcel Spruit. Hij was voorzitter van de Nijmeegse studentenvakbond Akku en heeft een studentenfractie opgezet voor de universiteitsraad. Koen Geven wordt algemeen bestuurslid. Hij studeert Cognitieve Kunstmatige Intelligentie in Utrecht. Geven houdt zich sinds januari als bestuurslid van de LSVb bezig met internationalisering en een onderzoek naar onderwijskwaliteit.
De andere landelijke studentenkoepel, het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO), kiest komend weekend een nieuw bestuur. Volgens voorzitter Liobe Kamminga zijn de kandidaten ‘veelbelovend’, en had de sollicitatiecommissie ruim keus. (OvB/HOP)