Komend studiejaar soepeler uitwonendencontrole

Studenten die komend studiejaar aan een nieuwe opleiding beginnen en niet geregistreerd staan op hetzelfde adres als hun ouders, gelden bij de IB-Groep als ‘uitwonend’.

Staan ze wel ingeschreven bij hun ouders en ontvangen ze desondanks een uitwonendenbeurs, dan krijgen ze van de Groningse beurzenverstrekker de kans om te bewijzen dat ze daar toch recht op hebben. Hoe dat precies moet, laat de IB-Groep in het midden, blijkt uit een brief van het ministerie van OCW aan de studentenbonden ISO en LSVb.
Vorig jaar kreeg de beurzenverstrekker nog een tik op de vingers. In een door de LSVb aangespannen kort geding werd bepaald dat de IB-Groep zonder duidelijke vooraankondiging of overgangsregeling begonnen was met een uitwonendencontrole via de nieuwe mogelijkheden van de koppelingswet. (TdO/HOP)