Moslimleider niet welkom op Haagse Hogeschool

De Pakistaanse moslimleider Qazi Hussain Ahmed mag geen lezing geven op de Haagse Hogeschool. Dat heeft de Haagse Hogeschool vorige week besloten.
De leider van de Jamaat-e-Islami, de grootste oppositiepartij in Pakistan, komt naar Nederland op verzoek van de Arabisch Europese Liga en het Haagse cultureel centrum Al Beit Al Arabi. Volgens de hogeschool is er sprake van contractbreuk, omdat de AEL niet voldoende informatie heeft verstrekt over de bijeenkomst waarvoor de zaal was afgehuurd. De AEL bestrijdt dit.
De lezing zou verhuizen naar het Nederlands Congres Centrum, maar dat heeft na de berichten in de media op dezelfde gronden als de Haagse Hogeschool besloten aan Qazi Hussain Ahmed geen onderdak te willen bieden. Qazi Hussain Ahmed verzet zich onder meer tegen vredesbewegingen in Pakistan en India en zou banden hebben met Al-Qaida. Bovendien zou hij zich hebben uitgesproken voor de verwerving van kernwapens ten behoeve van islamitische landen. Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) heeft een brief gestuurd naar ministers Donner (Justitie) en Remkes (Binnenlandse Zaken) met het verzoek Ahmed niet het land binnen te laten.
De AEL begrijpt de ophef niet. ‘Dat door de Nederlandse overheid en tal van organisaties continu zionistische misdadigers worden ontvangen als staatshoofden, is voor niemand een probleem’, schrijft de liga op zijn website. De moslimleider is volgens de AEL een democraat en heeft respect voor de mensenrechten. Het CIDI zou op deze manier de vrijheid van meningsuiting in gevaar brengen. (BB/HOP)