Plan voor alumnidonaties

Staatssecretaris Annette Nijs wil rond de komende begroting een plan lanceren dat alumnidonaties aantrekkelijk maakt.

Dat schrijft de staatssecretaris van onderwijs op haar weblog www.annettenijs.nl, naar aanleiding van een Engels rapport. Nijs bracht vorige week met een hoger onderwijs-delegatie het Verenigd Koninkrijk. Tijdens haar verblijf werd ‘Increasing Voluntary Giving to Higher Education’ gepresenteerd.
Volgens de opstellers van het rapport is het voor universiteiten mogelijk om jaarlijks een bedrag van 600 miljoen Britse Pond (ongeveer 900 miljoen euro) binnen te halen via giften, als er maar gericht beleid op wordt gevoerd. Gedacht kan worden aan belastingaftrek voor alumni die geld aan een universiteit geven, of overheidshulp bij het totstandkomen van dergelijke fondsen.

De Britten kwamen tot deze conclusie na een bezoek aan de Verenigde Staten. Daar zijn donaties van alumni deel van de hoger onderwijstraditie. Volgens de onderzoekers is het onzin om te denken dat zoiets in Engeland niet zou kunnen, en volgens staatssecretaris Nijs is ook Nederland rijp voor alumnibeleid. ‘Er moet in Nederland ook een instrument komen om meer gelden te verkrijgen door middel van alumni. Ik wil in ieder geval een soort “best practices” van buitenlands beleid gaan maken, waar universiteiten en hogescholen wat van kunnen leren. Daarnaast ga ik bekijken of we het ook financieel kunnen stimuleren om als alumnus je oude instelling te steunen. Hoe, dat weet ik nog niet’, schrijft de bewindsvrouw. (TdO/HOP)