Totus en Virgo bundelen krachten voor lijfsbehoud

De studentenverenigingen Totus in Tilburg en Virgo in Breda maken zich grote zorgen om het voortbestaan van hun sociëteiten op school. Met de nieuwbouwplannen van Avans Hogeschool lijken beide te verdwijnen. Gezamenlijk willen de twee partijen zich sterk maken en zo snel mogelijk met de Raad van Bestuur om de tafel zitten.
Totus is nu gevestigd in de kelder van het gebouw in Tilburg. Ook Virgo zit in een kelder aan de locatie Lovensdijkstraat. In de plannen voor de nieuwe huisvesting in Breda en Tilburg is er tot dus ver geen nieuwe plek ingeruimd voor beide sociëteiten. Onterecht, menen de besturen van de studentenverenigingen. ‘Virgo zit hier al 27 jaar in het pand’, zegt Bas Tieleman, penningmeester van de Bredase studentenvereniging. ‘Het heeft een zekere uitstraling naar nieuwe studenten. Daar profiteert de school ook van. Een studentenvereniging op je eigen school voegt iets toe aan je studie. Daar kunnen alle oud-leden over meepraten.’ Volgens Jimmy van der Aa, voorzitter van Totus, zijn de twee studentenverenigingen niet zo maar een standaard vereniging. ‘Ze staan niet los van Avans.’ Sjors Verhoeven, bestuurslid Totus, wijst op het streven van de gemeente Tilburg en de plaatselijke instellingen van hoger onderwijs om een echte studentenstad te worden. ‘Avans organiseert alleen een bedrijvendag voor studenten. Als Avans nu ook hun studentensociëteiten uit haar school laat verdwijnen, doet ze een flinke stap terug’, stelt Verhoeven.
Vanwege de veiligheid, geluidsoverlast en het beheer van de sociëteiten ziet de Raad van Bestuur niets in het houden van een soos op school. De studentenverenigingen weerleggen deze kritiekpunten. ‘Wij hebben een noodplan liggen voor calamiteiten’, zegt Tieleman. ‘We weten hoe we vergunningen moeten aanvragen, we weten hoe we de zaak moeten beheren, we hebben een flinke spaarpot. We hebben alles op orde. Wellicht kan de Raad van Bestuur niet inschatten hoeveel wij zelf kunnen regelen.’
De Raad van Bestuur vindt het wel belangrijk dat de sociëteiten blijven bestaan. Daarom wil ze wel ondersteuning en een financiële bijdrage geven om een nieuwe locatie voor de studentenverenigingen in het centrum van Breda en Tilburg te vinden. Totus en Virgo zien vooralsnog weinig in het alternatief. ‘De charme van een sociëteit op school is dat je er op elk moment van de dag naar binnen kan lopen. In een verloren tussenuur kun je elkaar opzoeken. Als je ergens in de stad zit, is dat veel minder het geval’, meent Tieleman.
Als de nieuwbouwplannen doorgaan, verdwijnt de soos van Totus in 2006 en die van Virgo in 2008. Zover is het nog niet. De studentenverenigingen zullen er alles aan doen om te voorkomen dat ze uit de school moeten vertrekken. ‘We willen een open gesprek met de Raad van Bestuur. Hun bezwaren aanhoren en onze ideeën uitleggen’, zegt Derek Willemsen van de commissie Toekomst Totus. ‘Samen staan we sterk, want krijgt Virgo toch hun fiat, dan krijgen wij het ook. En omgekeerd.’ (KvdL)