Accreditatiecommissie positief over P&A Den Bosch

De accreditatiecommissie is positief over de opleiding Personeel & Arbeid in Den Bosch. Dat viel gisteren op te maken uit de terugkoppeling van de commissie, na een tweedaags bezoek.

‘Het eindniveau van de opleiding leidt tot tevredenheid bij het werkveld en de alumni’, zei commissievoorzitter J. Monker, gisteren eind van de middag tijdens een korte bijeenkomst. Nadat de commissie twee dagen lang de kwaliteit van de opleiding heeft onderzocht, vertrok zij met een ‘redelijk opgewekt gevoel’, zo hield zij haar gehoor voor.
Het landelijk vastgesteld beroepsprofiel en de wensen van het beroepenveld komen goed terug in het onderwijsprogramma. De structuur en de samenhang van de opleiding is helder en deze is goed studeerbaar. Verder stelde de voorzitter dat er een ‘mooi divers pallet’ aan werkvormen bestaat.
De docenten hebben veel contacten met het werkveld, stelde de commissie vast. En: ‘Het is een heel enthousiast, betrokken en goed docententeam.’ Verder is de studiebegeleiding ‘adequaat’ en gebeurt er veel op het gebied van kwaliteitszorg, maar dat kan systematischer, vindt zij.
Op een paar punten had de commissie kritiek. De contacten met het mbo zijn nog onvoldoende, maar daar wordt aan gewerkt. En internationalisering is in de opleiding niet aanwezig, maar daar staat tegenover dat er meer aandacht komt voor het engels. De toetsing, met name in het eerste en tweede jaar, kon de commissie niet doorgronden. ‘Naar dat punt moeten we nog eens goed kijken’, zei ze.
Het is de eerste keer dat een accreditatiecommissie een opleiding van de Avans Hogeschool bezocht. Het stelsel van accreditatie wordt uitgevoerd door een zelfstandige organisatie. Het komt in plaats van de visitatiecommissie van de HBO-Raad. (GR)