Avans-studenten volgend jaar in één administratief systeem

Drie verschillende studentinformatiesystemen, waarvan twee in vier versies, hadden de Hogeschool Brabant en Hogeschool ’s-Hertogenbosch in gebruik toen ze in 2001 fuseerden. Daarin komt verandering. Avans Hogeschool wil volgend jaar alles hebben ondergebracht in één nieuw systeem: ‘Osiris’.
Na veel voorbereidend onderzoek en langdurige onderhandelingen over de contracten heeft de Raad van Bestuur vorige week de knoop doorgehakt. Alle studentenadministratie- en studievolgsystemen worden in 2005 vervangen door Osiris. De HSA-systemen (inschrijving) worden op 1 januari 2005 vervangen, de studievolgsystemen Cats Caas, Volg+ en Progress op 1 september 2005. Inclusief nazorg loopt het project tot juni 2006. De kosten bedragen 2,4 miljoen euro.
Marc Hoornick, directeur van de Diensteenheid Personele en Administratieve Ondersteuning, fungeert als opdrachtgever. Tom van den Brule, manager studentenadministratie is de projectleider.

Avans Hogeschool gaat ervan uit dat Osiris is toegerust voor de interne en externe eisen die de komende jaren aan studieinformatiesystemen zullen worden gesteld.
Osiris is niet het enige systeem dat in het hoger onderwijs wordt gebruikt. Tot nu toe hebben de Universiteit van Utrecht, de Erasmus Universiteit, de Hogeschool van Utrecht, de Hogeschool voor de Kunsten (Utrecht) en de Hogeschool Zuyd eveneens voor het systeem gekozen. Dat houdt in dat zo’n 100.000 studenten, oftewel 20 procent van de studentenpopulatie, met behulp van Osiris worden geadministreerd. De Raad van Bestuur rekent er op, dat het aantal gebruikers in de nabije toekomst zal toenemen ‘gezien de belangstelling en de ontwikkelingen in het veld’. (FG)