Bestuur Windesheim zet hoofdredacteur huisblad op zijspoor

Dirk Verbunt, hoofdredacteur van het blad HSK-Windesheim, is door het bestuur van de christelijke hogeschool uit zijn functie gezet. De instelling doet formeel geen uitspraken over een ‘personele aangelegenheid’, maar Verbunt laat weten dat zijn werkgever ervan overtuigd is dat hij de fusie met de Vrije Universiteit wil torpederen. De redactieraad stelde vast dat bemiddeling tussen de partijen geen zin meer heeft.

Collegevoorzitter Hein Dijkstra zou volgens Verbunt fel van leer getrokken zijn na het HSK-bericht (3 juni 2004) dat de fusie in september niet door zou gaan. VU-voorzitter Wim Noomen vertelde het Hoger Onderwijs Persbureau overigens in dezelfde week dat het 2 januari 2005 zou worden eer de fusie zou beginnen.
Twee weken later volgde een follow-up, waarin wederom werd bericht over het uitstel van de fusie. Een week later kreeg de hoofdredacteur te horen dat hij naar huis mocht. Die lichtte vervolgens een ‘verbijsterde redactie in’. Verbunt en zijn collega’s probeerden aanvankelijk het incident in de luwte te houden. ‘Dat was een poging om verdere escalatie te voorkomen.’ Maar dat bleek moeilijk. Het verhaal werd snel opgepikt door de regionale pers en op journalisten-website Villamedia.
Een bijeenkomst van de redactieraad mocht gisteren in ieder geval niet meer baten. Het conflict is tot een personele kwestie teruggebracht en Verbunt blijft daardoor op een zijspoor.

Hoofdredacteur Marieke Schilp van het VU-blad Ad Valvas volgt de affaire bij de Zwolse fusiepartner nauwlettend. Aan de berichtgeving van HSK ziet zij niet veel bijzonders. ‘Feitelijk hebben wij hetzelfde gedaan, alleen de toon verschilde soms.’ Wel is Schilp verbaasd over het feit dat het bestuurscollege van de Christelijke Hogeschool Windesheim geen commentaar wil leveren op het afserveren van Verbunt. ‘Want als je de hoofdredacteur van een blad ontslaat is het natuurlijk meer dan een personele aangelegenheid. Dan gaat het ook om journalistieke onafhankelijkheid.’ (TdO/HOP)