Frans Leijnse verlaat HBO-raad voor lectoraat

Frans Leijnse zegt de HBO-raad aan het einde van dit jaar vaarwel. Per 1 januari 2005 wordt hij lector kenniscirculatie aan de Hogeschool van Utrecht. Naar eigen zeggen wil hij een ‘inhoudelijke bijdrage leveren aan de innovatieagenda van hogescholen’.
De voorzitter is altijd een voorstander geweest van lectoren in het hbo. Die pasten in zijn vurige wens om het hbo te emanciperen. Soms werd hem verweten dat hij het minderwaardigheidscomplex van het hbo ten opzichte van de universiteiten onnodig versterkte. Daar staat tegenover dat zijn bijdrage aan de professionalisering van het hbo in brede kring erkend wordt.
Leijnse trad in september 1998 aan als voorzitter van de HBO-raad, de belangen- en werkgeversvereniging voor hogescholen. Hij zit in de Eerste Kamer voor de Partij van de Arbeid en is lid van het innovatieplatform. (BB/HOP)