Gebouw krijgt facelift met glas, kleuren en ronde vormen

De verbouwing van de Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch doorbreekt de kenmerken van het huidige gebouw. Als het aan de architecten ligt, krijgt het een facelift met glazen wanden, felle kleuren en ronde vormen.

Die elementen staan in contrast met het bakstenen, hoekige en qua kleuren sombere gebouw. Dat viel gisteren op te maken uit de presentatie van het Voorlopig Ontwerp van het architectenbureau Ter Haar Van Ling, dat het ontwerp van de renovatie gaat maken.
De architecten gaan uit van één ingang naar het Leer- en Innovatiecentrum (LIC), dat is gepland in het midden van het gebouw op de eerste, tweede en derde verdieping. De entree moet komen op de eerste verdieping en is vanaf de begane grond bereikbaar door twee trappen aan beide zijden van de ingang van de hogeschool. Vanaf de eerste verdieping van het LIC kunnen de hoger gelegen verdiepingen via interne trappen bereikt worden.

Dat leidde gisteren tijdens de bijeenkomst van diverse kanten tot kritiek. Want op deze manier moeten studenten en medewerkers die bijvoorbeeld op de derde verdieping in het gebouw vertoeven, eerst naar de eerste etage afzakken om het LIC binnen te kunnen. Frans van Kalmthout, lid van de Raad van Bestuur, zei zich deze kritiek ter harte te nemen en er nog eens naar te kijken.

De muren in de gangen waar de kamers van medewerkers zijn, worden gesloopt en voorzien van glazen puien, die deels van matglas zijn. Er komen kamers voor twee personen en kantoren waar vijf of zes mensen kunnen werken. In totaal is voorzien in 320 werkplekken, ongeveer evenveel als er aan fte’s werkzaam zijn. Ook komen hier pantry’s met koffievoorzieningen. De academies krijgen invloed op de definitieve indeling van de gangen.
In het LIC komen 800 werkplekken voor studenten, zowel individuele computerplaatsen als studiecabines voor groepen. De benedenverdieping van de hogeschool krijgt een ‘frontoffice’, winkelstraat, grand café en personeelsruimte terwijl het Atrium wordt ingericht als ‘huiskamer’ en de kantine een opknapbeurt zal ondergaan. Op de derde verdieping van gang C is een Stiltecentrum gepland. Rokers krijgen een plek onder een luifel op de trap achter het Atrium.

Om binnen het budget van 9,7 miljoen euro te blijven, zal een aantal plannen niet uitgevoerd worden. Er komt geen nieuwe toegang naar het souterrain, geen afgesloten fietsenstalling voor studenten, de receptie blijft op de huidige plaats, er worden minder lokalen opgedeeld door schuifwanden, het milieulaboratorium wordt vertimmerd tot lokalen en de derde verdieping wordt gedeeltelijk intact gelaten. (GR)