Juridische Hogeschool werft stageplaatsen

De opleiding Hbo-Rechten is een actie gestart om stageplaatsen voor haar studenten te werven. Vorige week is een mailing verstuurd naar 350 adressen.

De brief met brochure is verzonden naar bedrijven en organisaties in zuid-Nederland en de randstad. De eerste positieve reacties druppelen binnen, zegt stagecoördinator Guido Weers van de Juridische Hogeschool Tilburg-Den Bosch.
De eerste lichting studenten Hbo-Rechten, de huidige tweedejaars, gaan volgens het onderwijsprogramma in de eerste twee blokken van het komend jaar op stage. Net als bij andere opleiding dienen zij zelf een stageplek te zoeken, maar dat blijkt in de praktijk lastig te zijn.

Oorzaak is de economische malaise, waardoor bedrijven en instellingen minder snel stagiaires aannemen. Voor Hbo-Rechten geldt verder dat de opleiding niet bij alle potentiële stageverleners bekend is en dat de opleiding niet beschikt over een uitgebreid netwerk van contacten met het beroepenveld.
Studenten verwachten soms ten onrechte dat zij terecht kunnen bij advokatenkantoren, signaleert Weers. Die zijn echter terughoudend met het aannemen van stagiaires vanuit Hbo-Rechten. Er zijn eerder plaatsen beschikbaar bij banken, woningbouwverenigingen, verzekeraars, makelaarskantoren, vakbonden, gemeenten en gezondheidsinstellingen. Rechtbanken en gerechtshoven staan wel open voor stagiairs van Hbo-Rechten, stelt Weers.

De studenten die het komend half jaar niet beschikken over een stageplaats zullen geen studieachterstand oplopen, stelt Weers. Dan wordt er geïmproviseerd onderwijs gegeven en kunnen de studenten een half jaar later de stage vervullen. Sommigen spraken de vrees uit een half jaar niets te kunnen doen omdat het onderwijsprogramma van de tweede helft van het derde jaar nog moet worden ontwikkeld. (GR)