Lucasprijs gaat naar Martijn Sanders

Martijn Sanders, student Schilderen, tekenen en andere media aan de Bossche kunstacademie kreeg vanmiddag uit handen van de Wethouder van Cultuur, R. Van der Mortel de Lucasprijs uitgereikt.

De Lucasprijs, waaraan een geldbedrag van 2500 euro is verbonden, is bestemd voor de meest veelbelovende eindexamenstudent van de academie en wordt jaarlijks door de gemeente ’s-Hertogenbosch beschikbaar gesteld.
De jury noemt in haar rapport als opvallende kwaliteit in het werk van Martijn, ‘de ogenschijnlijke eenvoud, die is gefundeerd op een balans tussen enerzijds intellectueel onderzoek en anderzijds speelsheid’. ‘Zijn werken getuigen van experiment en picturaliteit en zijn boeiend en intrigerend. Zijn spel met materie en compositie resulteert in een evenwicht, dat zowel fragiel als overtuigend is’, aldus het juryrapport.
Andere genomineerden voor de Lucasprijs waren Tijs Rooijakkers, Keramiek en andere media en Robbert Welagen, Beeldhouwen en andere media.

Naast de Lucasprijs werd vanmiddag In Den Bosch ook de prijs uitgereikt voor de beste scriptie. Paulien Oltheten mocht zich winnares van deze scriptieprijs noemen. Volgens de jury wist zij op overtuigende wijze haar eigen werk, haar werkmethode, alsmede de refelectie daarop in de scriptie ‘It’s a small world after all’onder te brengen.

De eindexamenexpositie ‘Bang & Whispers’ is vanmiddag officieel geopend. Op de locaties Breda en Den Bosch presenteren in totaal 186 afstudeerders hun werk. De expositie is voor iedereen toegankelijk van zaterdag 26 tot en met woensdag 30 juni, Zaterdag en zondag van 11.00 tot 17.00 uur en maandag tot en met woensdag van 10.00 tot 17.00 uur. (CB)