Nauwe samenwerking Utrechtse Hogeschool en Universiteit

De Hogeschool van Utrecht en de Universiteit Utrecht intensiveren hun samenwerking en tekenden hiertoe deze week een overeenkomst. Van een fusie is geen sprake.

De instellingen hebben met ruim 50.000 studenten een gezamenlijk marktaandeel in het hoger onderwijs van tien procent. HvU en UU onderhielden al warme contacten, maar de invoering van het bama-stelsel is aanleiding voor intensivering van de samenwerking. Daarbij moet worden gedacht aan versoepeling van de schakelklassen voor hbo’ers: wie aan de Hogeschool van Utrecht studeert, kan al tijdens zijn opleiding daar via minors al voorbereidende vakken volgen voor toelating tot een masteropleiding aan de Universiteit Utrecht. Op de internationale markt gaan de instellingen gemeenschappelijk opereren. (TdO/HOP)