Omstreden centrale roostering Breda voorlopig afgeblazen

De nieuwe centrale roostering voor de Bredase locaties Hogeschoollaan, Lovensdijkstraat en Verbeetenstraat is voorlopig van de baan. De Raad van Bestuur heeft toegezegd de plannen eerst ter instemming aan de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) voor te leggen.
Op 1 juni had de Raad van Bestuur het gemeenschappelijke rooster voor de drie locaties vastgesteld. De academiedirecteuren hadden er in twee instanties al hun oordeel over gegeven. Maar geen van de medezeggenschapsraden had zijn zegje kunnen doen. Onterecht volgens de GMR, die instemmingsrecht op het besluit claimde. Dat is nu toegezegd.

De GMR maakte zich temeer sterk voor een eigen rol in de besluitvorming omdat docenten over het rooster morren. In het plan duren de lesuren 50 minuten en sluiten ze naadloos, zonder tussenpoos aan elkaar aan. Het is de bedoeling dat de effectieve lestijd drie kwartier bedraagt, en dat telkens vijf minuten beschikbaar zijn voor ‘uitloop/wisseltijd/pauze’. Vaste onderbrekingen voor koffie- en lunchpauzes zijn afgeschaft.
Leden van de faculteitsmedezeggenschapsraad (fmr) van de HEAO brachten daartegen tijdens hun vergadering gisteren bezwaren naar voren. ‘Zonder de ochtend- en middagpauze heb je geen momenten meer om gelijktijdig met je collega’s koffie te drinken’, meent docent Rick Doodkorte. Volgens hem vallen die pauzes onder ‘werktijd’. ‘Koffie en thee horen er gewoon bij. Als dat wegvalt, geef je gewoon een half uur per dag cadeau. Als er eenmaal koffie- en theepauzes zijn ingesteld, is dat een verworven recht. Dat kan niet zomaar afgepakt worden.’ Volgens de docent heeft de medezeggenschap instemmingsrecht op dit punt omdat een verandering van het rooster een verandering van de arbeidsomstandigheden inhoudt.
De fmr besloot aan de directies van de ‘oude’ HEAO en de nieuwe academies die voortkomen uit de HEAO een brief te sturen waarin onder meer staat dat de fmr het niet eens is met het nieuwe rooster. (PM, FG)

(Zie ook: rectificatie 29 juni.)