Plagiaatpleger klaagt universiteit aan

Een Britse student die grote delen van zijn werkstukken van het internet heeft geplukt en uiteindelijk betrapt is, wil zijn universiteit voor de rechter slepen. Die had hem eerder moeten waarschuwen, zegt hij.

Michael Gunn, student Engels, geeft ruiterlijk toe dat hij plagiaat heeft gepleegd. ‘Maar ik had nooit gedacht dat het een probleem zou zijn’, zegt hij op de website van BBC News. Hij is betrapt dankzij een nieuw soort antiplagiaat-software. De Universiteit van Kent wil hem nu niet laten afstuderen.
‘Ze hebben de afgelopen drie jaar al mijn geld aangenomen en de dag voor ik klaar ben pikken ze me eruit. Als ze me er in mijn eerste jaar bij mijn eerste essay hadden uitgepikt en me hadden gewaarschuwd voor de problemen en gevolgen, dat zou het wel redelijk zijn’, klaagt Gunn.
De universiteit meldt dat de studenten tijdens de studie op allerlei momenten te horen krijgen wat de gevolgen van plagiaat kunnen zijn. (BB/HOP)