Presentatie laat zien of student geschikt is voor stage

Studenten die een stageplaats zoeken via het StudentenBureau in Den Bosch moeten sinds kort in een korte presentatie laten zien wat ze in hun mars hebben.

Door de economische recessie is het voor veel studenten moeilijk om aan een goede stageplaats te komen. Iedere maand melden zich zo’n duizend studenten aan bij het StudentenBureau. Vanwege deze grote stroom aanmeldingen begon het bureau in april met een nieuwe methode om studenten te selecteren.
De selectiemethode is rechtstreeks afgeleid van het televisieprogramma Idols. Ze wordt vooral toegepast bij studenten van populaire studies als informatica, bouwkunde, en commerciële economie.
Studenten komen voor selectie in aanmerking wanneer ze beschikken over een goede CV of een profiel hebben dat goed aansluit bij de stageplaats. Wanneer ze geschikt zijn, worden ze gebeld door een zogenaamde selecteur. Vervolgens krijgen zij de mogelijkheid om zich in een gesprek van twaalf minuten op het kantoor zo goed mogelijk te presenteren. De selecteur legt de uitkomsten van het gesprek voor aan het stagebedrijf.

Roel Dingenouts, medewerker van het StudentenBureau, legt uit dat het stagebureau zoveel mogelijk goede studenten wil voorstellen aan bedrijven. ‘Voorheen keken we alleen naar de opdrachtgevers. Nu gaan we meer uit van de wensen van de kandidaten.’
Het hangt ook van de studie en de stageplaats af of een student geschikt bevonden wordt. Niet aan alle studenten worden dezelfde eisen gesteld. Dingenouts: ‘Het is soms best moeilijk om een student aan een stageplaats te helpen. Een proactieve student komt altijd wel aan een stageplaats, maar van een programmeur hoeven we niet te verwachten dat hij communicatief heel sterk is.’

Volgens Dingenouts reageren studenten en bedrijven erg positief op de nieuwe selectiemethode. ‘We zitten nog in de opstartfase, maar er zijn al verschillende studenten op gesprek geweest bij bedrijven. In september komen weer veel nieuwe stages, maar we kunnen nu al zeggen dat deze methode werkt.’
Het StudentenBureau is tot nu toe het enige stagebureau in Nederland dat deze methode hanteert. Of andere bedrijven zullen volgen, moet nog blijken. (DP)