Skoop/Impuls omgedoopt tot Punt

Vandaag verschijnen de hogeschoolkranten Skoop (‘s-Hertogenbosch) en Impuls (Breda/Tilburg) voor de laatste keer. De twee gaan na de zomer als één krant van Avans Hogeschool verder. De naam wordt ‘Punt’.
De samenvoeging is een logische stap in de omvorming van de voormalige Hogeschool Brabant en Hogeschool ‘s-Hertogenbosch tot één Avans Hogeschool. Die omvorming wordt in september compleet als het huidige overgangsjaar naar de nieuwe organisatie achter de rug is.
Impuls heeft dan als afzonderlijke titel negen jaar bestaan. Skoop drie jaar, al heeft die krant een langere voorgeschiedenis. De Bossche hogeschoolkrant bestond daarvóór al negen jaar in de gedaante van Hogescoop, maar werd bij de besturenfusie van drie jaar geleden omgevormd naar het model van Impuls. Sinds 2001 zijn Skoop en Impuls als tweeëiïge tweeling door het leven gegaan onder de hoede van één redactie op twee locaties. De website Skoop/Impuls is al die tijd al in de lucht geweest als gezamenlijk medium voor dagelijks hogeschoolnieuws. De website zal in de zomer eveneens worden omgedoopt tot Punt.

De samengevoegde hogeschoolkrant, die vanaf begin september op alle locaties van Avans Hogeschool verschijnt, zal er anders uitzien dan zijn voorgangers. De formule is aangepast aan de nieuwe situatie. Met de opheffing van de faculteiten en academies oude stijl zullen de faculteits- en academiespagina’s van de oude kranten verdwijnen. Tegelijk zijn verbeteringen doorgevoerd, die onder meer zijn ingegeven door de inbreng van lezers in panelgesprekken. Er komt een totaal nieuwe indeling, met veel nieuwe rubrieken. De hoofdbestanddelen: nieuws, achtergrond (met name over onderwijs) en studentenleven. Alles helemaal nieuw vormgegeven.

De keuze van een naam bleek niet eenvoudig. Het nadenken daarover begon al begin 2004, weldra met behulp van honderden lezers, die de redactie hebben bedolven onder naamsuggesties. Graag had de redactie uit de lezersgroep de bedenker van de nieuwe naam willen huldigen, maar zo ver is het niet gekomen. Hoewel vaak zeer creatief en inspirerend, bleek geen enkel voorstel uit de kring van lezers noch uit de boezem van de redactie zelf honderd procent overtuigend.
Met behulp van communicatiebureau Phasis, dat zich al had bewezen bij het kiezen van de naam ‘Avans’, werd het tenslotte ‘Punt’. Een naam die binnen de redactie zonder aarzelen is omarmd. ‘Punt’ is opvallend, drukt naar de mening van de redactie uit wat de krant wil zijn (actueel, stevig, puntig, bereid om kwesties aan de orde te stellen) en zal makkelijk ‘blijven hangen’. De Raad van Advies van Skoop/Impuls en de uitgever (de Raad van Bestuur van Avans Hogeschool) steunen de keus.

Een nieuwe naam roept bijna altijd discussie op. Een aparte naam al helemaal. De redactie verwacht dat het heel even wennen zal zijn en dat Punt daarna bij studenten en medewerkers een herkenbare en welkome opvolger zal zijn van Skoop/Impuls. (FG)