Staatssecretaris Rutte: ‘Geef me twee weken’

Mark Rutte moet zich uiteraard nog inwerken als opvolger van staatssecretaris Nijs van Onderwijs. Maar hoewel de jonge VVD’er (37) staatssecretaris was van Sociale Zaken en niet goed thuis is in het hoger onderwijs, heeft iedereen er vertrouwen in dat hij zich de complexe dossiers inderdaad snel eigen kan maken.

De reacties op zijn onverwachte benoeming zijn bijna onverdeeld enthousiast. ‘De beste man’, zegt VVD-leider Van Aartsen. Hij bevestigt het gerucht dat de VVD-top de voorkeur gaf aan een man. ‘Dat is plezierig voor de minister.’ Uit zijn eerdere uitroep ‘Aan de slag, meiden!’ bleek al dat bij hem het idee leefde dat dit aspect een rol speelde in de slechte chemie tussen Annette Nijs en Maria van der Hoeven. Rutte zegt te hopen dat zijn geslacht niet het doorslaggevende argument was voor zijn benoeming.
In elk geval wordt Rutte alom gezien als een politiek zwaargewicht die goed partij kan bieden aan de politiek ervaren minister. Bovendien zal hij zijn sociale vaardigheden hard nodig hebben op het door affaires geplaagde ministerie. Met het weghalen van Rutte van Sociale Zaken geeft de VVD aan dat het hoger onderwijs voor haar hoge prioriteit heeft. Van der Hoeven zelf is blij dat de VVD met Rutte heeft gekozen voor een forse investering in haar departement. ‘Hij is een politiek talent.’ Rutte wijst op de ‘uitstekende samenwerking’ die hij vanuit Sociale Zaken met de minister had op terreinen als de jeugdwerkloosheid en de promotie van bèta en techniek. Daarbij heeft hij niets gemerkt van ‘politieke spelletjes’, die Nijs wel meende te ervaren.
Rutte noemt de jeugdwerkloosheid een ‘sterke link’ tussen sociale zaken en onderwijs. ‘Ik wil voorkomen dat jongeren al met hun achttiende met pensioen gaan’, noemt hij als belangrijke drijfveer. Helaas valt het vmbo met zijn hoge schooluitval niet onder zijn verantwoordelijkheid als staatssecretaris. Gelukkig motiveert de kenniseconomie hem ook. ‘Nederland moet de beste mensen aantrekken. Komende jaren moeten we veel knopen doorhakken.’

Dat kan wat Frans Leijnse betreft niet snel genoeg gebeuren. De HBO-raadvoorzitter wil af van langslepende dossiers als de bekostiging en de hbo-fraude. ‘Dan komt er ruimte vrij om andere zaken aan te pakken.’ Hij heeft goede verwachtingen van Rutte, die al heeft bewezen beter bereikbaar te zijn. ‘Ik kreeg hem binnen een uur aan de telefoon. Bij Nijs duurde dat twee maanden.’
De voorzitter van de koepel van universiteiten is enthousiast over de nieuwe staatssecretaris. Ed d’Hondt van de VSNU zegt dat Rutte bewezen heeft dat hij ingewikkelde dossiers tot een goed politiek einde kan brengen. Gezien die politieke ervaring heeft hij ‘het volste vertrouwen’ in hem.
Ook de studentenbonden reageren opgetogen. Zowel het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) als de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) feliciteren de nieuwe staatssecretaris met zijn benoeming. ISO-voorzitter Liobe Kamminga: ‘We hebben er alle vertrouwen in dat het overleg tussen Mark Rutte en het ISO goed zal verlopen.’

En Nijs? Die gaat een boek schrijven over haar tijd op Onderwijs. Dat belooft wat. (OvB/HOP)